Ik ben sinds eind februari 2017 de  trotse bezitter van een Stromer ST1x.

Vorig jaar kreeg via een goede relatie de kans om een week lang op een Stromer ST1X te fietsen op en neer van Deventer naar Apeldoorn. Voorheen had ik niets met elektrische fietsen. Via mijn werk had ik wel eens op een elektrische fiets gezeten waar bij 27 km/u de trapondersteuning verdwijnt. Zeer vervelend als je moeite hebt met rustig fietsen.

woon werk verkeer stedendriehoek

Ik was op slag verliefd op de Stromer. Wat een power en ook nog mooi vorm gegeven. Na een weekje erop fietsen bleef de fiets in mijn hoofd spoken. De fiets is echter te prijzig voor een impulsaankoop.

De afgelopen jaren heb ik met enige regelmaat op een gewone fiets mij woon- werk verkeer gedaan, maar veelal kon ik de verleiding van de auto of trein  niet weerstaan. Maar met de high speedbike zijn een paar nadelen die de gewone fiets verleden tijd, namelijk:

  • Ik kan in een net pak naar mijn werk zonder bezweet over te komen.
  • De reistijd is nog maar een half uur, wat zo snel is als ik met de auto ga (zonder files)
  • Als ik haast heb, lukt het me (wel licht bezweet) zelfs in 25 minuten
  • Minder last van wind tegen
  • Ik kan gaan en staan waar en wanneer ik wil. Ben niet afhankelijk van vertrektijden van de trein en hoef niet eerst naar mijn auto te lopen die 5 a 10 minuten verderop geparkeerd staat.

Waar zaten mijn twijfels om niet meteen een fiets te kopen:

  • Actieradius van de fiets. Hoe ver kan je op een volle accu fietsen. Met mijn ST1x heb ik hier inmiddels meer ervaring. Ik fiets met gemak 70 tot 90 kilometer op vol vermogen. Dus als ik rustiger zou fietsen (dus geen 45 km/u) maar wat zachter kan ik dus veel verder komen. Ik kan dus met gemak heen en weer fietsen zonder op te laden.
  • Vond dat het best lang duurt voordat de accu volledig is opgeladen. Het gaat daarbij vooral om de laatste 20%. Uiteindelijk valt het best mee. Ritten zijn goed te plannen en aangezien ik de fiets voor woon-werk gebruik is er voldoende tijd om thuis of op het werk op te laden.
  • Kosten: ik heb alle kosten op een rijtje gezet, zoals aanschafprijs, verzekering, belasting, onderhoud, elektriciteit etc… afgezet tegen de besparingen zoals: treinkaartjes, benzinegeld, onderhoud/ afschrijving auto. Hoe ik hier ook aan reken, maar zolang je geen vergoeding vanuit je organisatie krijgt en/of een 2e auto inruilt dan heb je de fiets na 5 jaar nog niet terug verdient.

Uiteindelijk hebben bovenstaande voordelen mij over de streep getrokken samen met de introductie van ST1x die heel veel voordelen van de ST2 heeft, maar qua prijs wat aantrekkelijker is en meer voordelen heeft boven de ST1. En met het simpele feit dat je elke dag op de fiets zit en dat dit gewoon goed is voor je gezondheid. Daar is moeilijk een prijskaartje op te plakken, maar is wel één van de belangrijkste drijfveren. Ondanks dat het elektrisch is, beweeg je wel.

Inmiddels heb ik de eerste 1.500 kilometer erop zitten op mijn ST1x en ik heb er nog geen moment spijt van terwijl ik ook al genoeg regendagen erop heb zitten. Goede regenkleding (jas, broek en voor de schoenen) en een waterdichte tas zijn geen overbodige luxe.

Hieronder geef ik per onderwerp mijn ervaringen met mij ST1x:

Kosten:

Zoals hierboven al aangegeven moeten de kosten niet je enige drijfveer zijn. De fiets is wat duurder dan de ST1 en misschien ook duurder dan andere high speedsbikes,  maar mijn inziens krijg je er ook meer fiets voor qua degelijkheid, vermogen, sportiviteit en extra’s. Dus prijs kwaliteit verhouding zit het wat mij betreft wel goed.

Kwaliteit:

Ik heb de fiets nog niet kunnen beoordelen hoe de kwaliteit over een veel langere periode is, maar aan alles merk je dat de  onderdelen van zware en goede kwaliteit is. Helaas ben ik door mij eigen onachtzaamheid uitgegleden met de fiets. De fiets geeft geen krimp, zo sterk is de fiets! Remmen en schakelen werkt goed. Wat heb je nog meer nodig?

Snelheid:

De Stromer ST1x is echt snel. Gemiddeld zit ik rond de 35 km/u voor mijn woon-werkverkeer. Buiten de bebouwde rij ik vaak 42 tot 45 km/u afhankelijk hoe de wind staat. Ook het optrekken gaat snel. Inmiddels ben ik diverse ander high speed bikes tegen gekomen. De meesten moeten het uiteindelijk afleggen. Laatst had ik zelf moeite een andere fiets bij te houden, maar goed dat was dan ook een Stromer ST2 :-). Maar goed ook als je wat van minder  snelheid houdt is het een prima fiets, dan kan je ook gewoon  zachter fietsen door minder trapondersteuning, lager versnelling of zelf minder hard te trappen.

Verbruik/ actieradius

Ik fiets met gemak 70 tot 90 kilometer op vol vermogen. Dus als ik rustiger zou fietsen (dus geen 45 km/u) maar wat zachter kan ik dus veel verder komen. Ik kan dus met gemak heen en weer fietsen woon werk, met wat ritjes ertussen, zonder op te laden. Maar ook het opladen (de 1e 80%) gaat best snel. Ik adviseer wel niet de lichtste accu te nemen. De zwaarste versie is door mijn  afstand woon- werk qua extra prijs niet interessant. Voor de ene keer per jaar dat ik dat nodig zou hebben, maak ik ergens wel een korte pitstop om op te laden en een kop koffie te drinken.

Gebruikersgemak:

De fiets is qua gebruikersgemak simpel. Eigenlijk is het opstappen en fietsen. Display en app zijn basic (al zie ik nog wel kansen voor meer mogelijkheden). Je kan verschillende instellingen het een ander doen die o.a. je verbruik en actieradius beïnvloedden. Maar afhankelijk van je reisafstand is de verleiding groot om hem eigenlijk altijd op vol vermogen te zetten. Ik in ieder geval wel en dat bevalt goed.

Service:

De service is top! Deskundig en ze nemen alle tijd voor al je vragen. Ik ben toch regelmatig langs gekomen voordat ik mijn ST1x heb gekocht, maar elke keer geduldig en goed advies. Daarnaast is voldoende gelegenheden geweest om testritten te maken, ook woon- werkverkeer. Ook service bij aanpassingen en instellingen worden snel en goed uitgevoerd en als kan even tussendoor.

Veiligheid:

Zoals gezegd is de fiets van zware kwaliteit met een sterk frame, sterke onderdelen waaronder stevige banden en goede remmen. Je moet net als motorrijders beducht zijn op het verkeer om je heen. Vooral in de bebouwde kom is dit belangrijk. In het buitengebied, waar de fiets een vis in het water is, heb je hier minder last van. Eénzeer belangrijk advies: “zorg voor een degelijke en heldere klinkende fietsbel”. Gewone fietsers hebben vaak het idee dat ze alleen op het fietspad zijn. Je vooraf laten horen is geen overbodige luxe.

Voordelen:

  • Te veel om op te noemen, maar: snel, mooi, degelijk, gebruikersvriendelijk
  • De extra’s als een display en app op je telefoon, de antidiefstal instellingen en vind je fiets via de ingebouwde simkaart
  • Ideaal voor woon-werkverkeer

Zijn er ook nadelen?

  • Hij kan maar 48,6 km per uur 😉
  • Eigenlijk kan ik nog niet echte nadelen vinden anders dan kleinigheden als: Er zitten degelijke sloten op de fiets maar hopelijk zorgt Stromer ervoor dat ze in de toekomst bij het maken van het frame rekening houden dat het eraan opgehangen kan worden en de oplader mag mijn inziens wat kleiner

Conclusie:

Tevreden met deze fiets en geen moment spijt van de aanschaf. Echt een aanrader om hem voor je woon-werkverkeer in te zetten. Mijn enthousiasme heeft er al toe geleid dat een aantal collega’s serieus ook geïnteresseerd zijn geworden in de fiets.

Auteur: David Beij